Titta! Jag kan poesi!! (Eller inte)

Nej, det är sant. Jag är inte direkt en poet. har försökt med sådant lite då och då, men jag har fortfarande mycket att lära om hur man strukturerar poesi och taktkänsla och sånt där. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde citera lite H.P.L. istället. Då får man ju kvalité i alla fall. Följande stycke text kommer från dennes novell "The Nameless City", och jag är inte direkt den första som citerar den. Det är faktiskt det mest välkända citatet ur Lovedrafts värld som August Derleth kallade "The Cthulhu Mythos", men som HPL själv kallade för "Yog-sothery". Båda härstammar från gudar i Lovecrafts universum, men då texten handlar om självaste Cthulhu från R'lyeh, och dessutom är det citat som sammanfattar hela mytologin, får den helt enkelt heta "The Cthulhu Mythos".

"That is not dead which can eternal lie,
    and with strange aeons even death may die"

Hade en bok förut där det bland annat fanns en tolkning av detta citat som sägs vara korrekt enligt H.P.L, men den har jag slarvat bort. hade i alla fall nåt med Cthulhus drömska dvala under vattenytan att göra, och att denne i all evighet väntar på att stjärnorna ska ställa sig i rätt position, så att han ska släppas fri från sitt fängelse, eller nåt.

Tror jag...

Kommentarer
Postat av: Sarah ''Jigsaw'' Giercksky

måste läsa mer H.P Lovecraft :)

2008-04-17 @ 20:56:49
URL: http://SGiercksky.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0