En hyllning till HPL

Kände att jag måste göra en bild åt HPL. Då jag är en stor fan av hans verk känns det i princip obligatoriskt att göra en bild till hans ära. Jag känner också att jag borde ge lite tips på hans verk. Den första novellen jag läste (och även en av de bästa) är "Rats in the Walls", men de som innehåller mest "Lovecraft-känsla" är "The Call of Cthulhu", "The Colour Out of Space", "Shadow Out of Time" och "The Dunwich Horror". Kan även rekommendera "At the Mountains of Madness", "Dream-quest of Unknown Kadath" och "The Nameless City".


En trevlig bild jag gjorde på ca 2-3 timmar under en kväll. Laddade ner lite bilder på bläckfiskar och annat äckligt från djuphavet för att få rätt stämning.

Såg förresten en väldigt bra film baserad på Stephen Kings novell "The Mist". Trodde att den skulle vara en dålig Hollywood-spökis i stil med nyversionen av "The Fog", men fick mig en rejäl chock då jag såg filmen. Den är otroligt oförutsägbar (i alla fall för mig) och påminde mig väldigt mycket om HPL. Måste bara notera att Stephen King faktiskt är inspirerad av H.P.Lovecraft, då han läste hans verk i sin ungdom. Lovecraft har även inspirerat Ramsey Campbell och August Derleth. Om ni är intresserade kan ni gärna kolla in dessa författare, och kanske få en liten inblick i Lovecrafts universum, "The Cthulhu Mythos".

Kommentarer
Postat av: Sarah ''Jigsaw'' Giercksky

Fin bild du gjorde :) Jag vill också se the mist, förresten så köpte jag en rue morgue tidning igår där det står mycket om sweeney todd :)

2008-03-26 @ 22:24:49
URL: http://SGiercksky.blogg.se
Postat av: Jacob

Vad kul att du gillade bilden, tack! Blev dock själv rätt missnöjd med texten. Du får förresten visa mig den där artikeln om Sweeney Todd nån gång!

2008-03-27 @ 00:59:14
URL: http://greyshades.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0