Tårar av Blod

Här är ett utdrag från en ganska lång novell som jag skrev någon gång i mars-april. Jag kommer nog lägga upp ett till utdrag så att ni får veta varför novellen heter Tårar av Blod.

"Det gick snabbt att göra sig hemmastadd i stugan, eftersom jag och Annabelle hade levt ett fattigt liv i Warden Lakes hamndistrikt, och därför hade få ägodelar, som jag nämnde tidigare. Min farmors möbler och all inredning hade stått kvar även efter hennes bortgång sensommaren 1856. Saker och ting hade visserligen samlat en hel del damm och smuts under de sju år huset stått tomt, men jag var inte rädd för lite oreda.


Ingen hade bott i huset förutom min farmor och hennes släktingar före henne, vilket måste betyda att huset stått öde i åtminstone mer än sju år. Gräset var vildvuxet, knähögt och nästan helt ersatt av ogräs. Den mörka barrskogen hade med åren krupit sig närmare huset, och stod nu endast ett fåtal meter från stugan. Det var en väldigt tom och livlös skog, för man hörde aldrig någon fågelsång, åtminstone inte i närheten av huset.

 

Det första jag märkte, förutom det gråtonade träet, var hur kusligt högt de murkna golvplankorna knakade under fötterna. Det var nästan så att man undrade ifall man skulle falla ned till jordkällaren. Det andra problemet jag märkte var råttorna. De var stora och mörkhåriga och klättrade omkring inuti väggar och tak, vilket medförde en hel del sömnlösa nätter. Apropå råttorna så minns jag från när jag var liten, då vi alla bodde hos farmor, det där hålet som satt i väggen i hallen. Förr stod det en byrå under, så att råttorna kunde klättra ut ur hålet och ner till golvet säkert via möbeln.


Nu när jag var här för andra gången hade byrån flyttats, och det var jag tacksam för. Jag fick dock, av någon anledning aldrig tid att spika för hålet, det bara gapade där som ett öppet sår dag ut och dag in."


Kommentarer
Postat av: Sarah ''Jigsaw'' Giercksky

Vilken bra inledning :)

2008-06-02 @ 14:20:36
URL: http://SGiercksky.blogg.se
Postat av: Jacob

Tackar tackar ^^

2008-07-21 @ 21:37:02
URL: http://greyshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0