Dead Space: Downfall ****

Godmorgon/goddag eller vad man nu säger såhär dags. Jag blev lite förvånad igårkväll över hur bra Dead Space var egentligen, så jag tyckte att den förtjänade en kort recension.

Jag förklarade i för sig handlingen i kort igår kväll, men jag kan ju lika gärna dra den igen: Vid en gruvkoloni på en planet långt bort från Jorden hittas en mystisk upptäckt; en utomjordisk artifakt. Denna ses som ett tecken från Gud (eller ja gudarna; i denna film finns inte kristendom eller nån sådan religion), och människorna kallar ditt ett transportskepp som ska föra den mystiska stenen till Jorden, så att kyrkan kan tolka budskapet som står på den. Från artefakten sprids sedan en bakterie som orsakar hallucinationer och aggressiva, rabiesliknande anfall. Dock börjar inte bakterien verka på allvar förrän kroppen den finns i redan är död; men så fort folk i sina anfall börjar döda sig själva och varandra sprids bakterierna med rasande fart. De döda människorna muteras sedan till monster och tar över hela kolonin. Resten av filmen handlar om människorna på transportskeppet som försöker ta reda på vad som hänt kolonin och samtidigt överleva de ständiga anfallen från monstren.


En fin liten makeover..

Dead Space var faktiskt väldigt spännande och brutal, flera gånger i filmen blev jag överraskad av väldigt blodiga och oväntade scener. Eftersom jag ogillar förutsägbara filmer tyckte jag snabbt om denna eftersom den visade sig vara motsatsen till det jag trodde den skulle vara. Karaktärersdesignen är väldigt bra också, varje person känns individuell och välutvecklad; vilket jag tycker påminner om karaktärerna i spelet. Dead Space: Downfall innehöll också flera referenser till spelet; inte bara att de utspelar sig på samma transportskepp, utan att man som spelare känner igen flera karaktärer i filmen, vilket jag tycker är ett plus.

Som helhet var Dead Space: Downfall en spännande, våldsam och väldigt "flytande" film, som var lätt att leva sig in i.

Kommentarer
Postat av: Sarah Giercksky

Jag vill se den! :D

2008-11-12 @ 17:32:31
URL: http://sgiercksky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0