Phantasm ***

Bläää! Phantasm var verkligen inte den film jag trodde att den skulle vara! :(
Den hade verkligen fångat mitt intresse då jag såg ett fåtal klipp ur filmen på youtube, och jag tyckte att den verkade som en film i min smak, men ja, den visade sig inte innehålla mer spänning än det lilla jag redan sett.

Phantasm börjar med att ynglingen Michael får syn på en mystisk lång man bära iväg lik från kyrkogården och som sedan försvinner i sin bil mot mausoleumet. Michael börjar sedan förfölja den mystiske figuren i ett par dagar och får med tiden reda på att det handlar om något övernaturligt. Efter ytterligare en tid övertygas även storebrodern Jody, och när Den långe mannen inte bara dyker upp i drömmarna, utan också terroriserar dem i verkligheten beslutar sig bröderna för att ta kål på mannen.


Utan bedövning ska det vara!

Filmen har bra effekter för sin tid (antar jag), men skådespeleriet är uselt och handlingen var otroligt repetitiv (huvudkaraktärerna pendlar mellan sitt hus och mausoleumet under hela filmen :O), men som inbiten tittare av lågbudgetskräck kan jag förbise sådant. Det som gjorde filmen så tråkig var att det aldrig kändes som om det hände något. Okej, det var en hel del som hände ("sexscener", mardrömmar, hoppa-till-effekter, en biljakt och zombies som liknade jaworna från Star Wars-serien; ni vet dvärgarna med kåpor), men grejen är att man inte blev påverkad av det man såg på något sätt. Det var varken läskigt, spännande, chockerande eller roligt (undantag zombie-jaworna).


Angus Scrimm till höger

Filmen hade dock några höjdpunkter; ett svävande litet järnklot med knivar längst fram som flög in i skallen på en man, varefter den började borra i honom och tömma honom på blod ;P Det var en ganska underhållande scen och i princip den enda blodiga våldsscenen i hela filmen.
    En annan cool scen var när huvudrollerna stöter på en portal till "andra sidan" som såg ut som en stämgaffel som stack upp ur golvet. Det häftiga var att själva "dörren" var osynlig, och när Michael stoppade in handen var det som om den försvann bakom en osynlig barriär.
Men det som gör att filmen håller är Angus Scrimm som 'The Tallman' och det konstiga sättet han rör sig på och pratar.



Det är dock en sak jag undrar över: Hur kunde Phantasm överleva till tre uppföljare? Den måste ha varit himla bra för sin tid i så fall...:S
Phantasm får tre stjärnor från mig. Hade hoppats på att den skulle få fyra dock :/

Kommentarer
Postat av: Sarah Giercksky

Vad synd att den inte var lika bra som du förväntade dig, men jag vill ändå se den eftersom att den finns i min horrorbok! :)

2008-11-12 @ 17:31:46
URL: http://sgiercksky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0