Hellboy 2: The Golden Army ****

Ja, nu är jag tillbaka igen efter att ha sett del två i serien om Hellboy och måste säga att den var riktigt bra faktiskt (dock inte lika mörk som ettan). Ettan hade lite mer ockulta element och påminde ganska mycket om H.P.Lovecraft. Tvåan är mer fantasy, ungefär som om Guillermo blandat ihop Hellboy med Pans Labyrint. Filmen är ganska rörig i början, med alla möjliga sorters monster och specialeffekter som inte tillför så mycket till storyn annat än att få in mer actionscener.

Nåja, innan jag babblar vidare kan jag väl dra en kort resumé om filmen?
Handling:
Alvprinsen Nuada avskyr människan för att dessa exploaterar alla blommor och skogar och bygger sina snabbköp och storstäder på deras marker. Därför bryter han en uråldrig fredspakt människor och alver emellan och när han måste hitta alla tre delar till kronan som gör honom till konung över den oövervinnerliga gyllene armén dödar han till och med sin egen farsa. Men sista biten till kronan har hans syrra, prinsessan Nuala, som självklart blir jagad ut ur sitt rike. Och självklart kommer Hellboy in och sätter käppar i hjulen för den inte så fagre alvprinsen.

not an angel exactly...
U talkin' to me?

Skönaste momenten var givetvis Abe's love interest inför Nuala (det är faktiskt riktigt underhållande att iaktta en amfibie-människas kärlekskänslor ^^) och när denne super ned sig tillsammans med Hellboy; men också introduktionen av den nye karaktären Johann Krauss, en tysk überfürher (eller vad man nu kallar en sådan) som ska föra ordning i gruppen och hålla ett öga på Hellboy. Dessutom består denne till fullo av ektoplasma infångat i en dykardräkt och bryter riktigt löjeväckande på tyska och viftar uppspelt med händerna när han talar.

Även sekvensen med dödsängeln gav rysningar av behag; designen fullkomligt osade av Guillermo del Toros skruvade fantasi. Ögonen på vingarna är en riktigt klockren detalj! ;)

Som helhet ger jag Hellboy 2: The Golden Army 4 plus ^^
hellboy
Hellboy med sin lilla "Big Baby"

Och så avslutar vi med ett litet citat:
Hellboy: Eh, Mr. Kraut, sir?
Johann Krauss: Krauss, agent. There's a double s.
Hellboy: SS. Right, right.

Kommentarer
Postat av: Sarah Giercksky

Haha riktigt bra recension :D

Jag håller med! :) Dödsängeln var väldigt snygg!

2008-10-09 @ 11:17:49
URL: http://sgiercksky.blogg.se/
Postat av: Erika

näe, precis,jag kan ju inte göra mer än att försöka...men tjejen jag pratade med i eftermiddags skulle höra av sej imorn ibitti iaf, de hade tydligen inte fått några riktiga uppgifter om att jag skulle ha praktik hos dom :S så hoppas jag kan få ha den där iaf och det ordnar till sej..annars ligger jag risigt till :S :P



Jo, jag håller med där...ettan är snäppet värre ;)



hehe ja, men då går det framåt iaf :P

Ska kika på Heroes nu =D Men du får ha en bra kväll!!!

2008-10-09 @ 20:55:03
URL: http://eerikaa.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0