Tim Burton-helg

Det har varit en riktigt kul helg tycker jag; först åt jag sushi med Sarah och köpte lite nya filmer till min inte särskilt stora dvd-kollektion (på ungefär 15-20 filmer^^). Sedan mot eftermiddagen drog jag och några av brorsorna till farsan för att käka lite pizza och se på film. Ja, egentligen hade jag tänkt se Lucio Fulci's "Beyond" men fick ganska många röster emot mig, så det slutade med Sleepy Hollow och Edward Scissorhands (De filmer jag köpt tidigare på dagen). Eftersom jag såg två filmer orkar jag inte skriva en ordentlig recension (det skulle ta så stor plats också), men ni får i alla fall nöja er med att jag rekommenderar att ni ser båda filmer.

Sleepy Hollow (1999) *****

Sleepy Hollow har varit en favorit sedan barnsben; jag har alltid gillat den huvudlöse ryttaren som rider genom den dimmiga höstskogen och som hugger av huvuden på folket i småbyn i sin makabra jakt på sitt eget huvud. Klockrent stilistisk och många underhållande detaljer och repliker; Tim Burton och Johnny Depp är verkligen ett oslagbart par. Filmen handlar om Ichabod Crane som skickats bort från New York (pågrund av att han är för vetenskaplig av sig) till småbyn Sleepy Hollow för att lösa en serie mordfall, som påståtts ha utförts av en huvudlös ryttare som kommit från andra sidan graven. Enda nackdelen är vissa brister i själva handlingen och vissa motiv hos mördaren (eller kanske mördarna? ;), men som helhet är Sleepy Hollow en mysryslig, nygammal skräckis som passar de flesta över tio år.

Edward Scissorhands (1990) *****

Edward Scissorhands var också en riktig höjdare, nästan bättre än Sleepy Hollow (fast å andra sidan var det ju första gången jag såg filmen). Den handlar om Edward, som skapats av en utomordentligt skicklig uppfinnare i ett ensligt slott, men är endast halvfärdig (det är därför han har saxar som händer) eftersom uppfinnaren dör strax innan Edward ska få riktiga händer. Efter ett par år i ensamhet hittas han av sminkförsäljerskan Peg som tar med honom till "civilisationen", ett pastellfärgat radhusområde, vilket får sina konsekvenser. Typiska Tim Burton-element som finurliga, nästan disney-aktiga maskiner, naturromantiska mörka skogar och riktigt udda karaktärer, och jag måste nog säga att  Edward Scissorhands är Tim Burtons finurligaste och mest spännande person. Det är nästan så att man önskar sig saxar till händer.. ^^

Totalt sett var det en riktigt underhållande dag och kväll,
Nåja, Jag får väl se Beyond ikväll istället. Då kanske det blir en större recension ;)


Ha en trevlig kväll!!

Kommentarer
Postat av: Sarah Giercksky

Vad kul att du tyckte om Edward Scissorhands :P Den är så bra och sorglig.

Jag såg fem filmer på rad haha :P

Först Sweeney Todd, 2001 Maniacs, REC, Captivity och Hellraiser 3 galet mycket skräck och bra filmer :D

Vad kul att du tyckte att beyond var bra! Jag måste se fler utav Lucio Fulcis filmer :)

2008-10-19 @ 01:49:12
URL: http://sgiercksky.blogg.se/
Postat av: Erika

haha ja, jag visste inte riktigt att man kunde bli hög på det, men tydligen. Överskottsenergi och damp så det skrek om det ;)



hehe bra att stress funkar bra på dej i alla fall.

För mej blir det lätt tvärt om tyvärr, blir inte alls mycket gjort och så skjuter jag upp det istället, "tar det imorn"..men tillslut blir det ju bara värre, en ond cirkel som inte är allt för bra :)



Film kan man aldrig se för mycket utav..har sett så på så mycket den senaste tiderna så jag har ingen koll på dem längre..men det är väl så det ska vara!

Har aldrig testat sushi någon gång, men alltid varit lite nyfiken på det, kanske värt att testa? Låter som det är något du skulle rekommendera ;)



Nu ska jag försöka göra lite arbete..småtrötter och helt fel tid på dygnet så får la se hur det går..men gäller väl att passa på när man har lite arbetslust :)



Ha det bäst! :)

2008-10-22 @ 01:11:11
URL: http://eerikaa.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0