From Beyond ****

Såg filmen "From Beyond" igår kväll i storebrorsans stuga med riktigt 'frän' ljud- och basinstallation.  Har aldrig sett den förut, bortsett från några enstaka klipp på youtube (där jag lever). Eftersom Jeffrey Combs (en av mina favoritskådisar när det kommer till gamla H.P.Lovecraft-baserade filmer) är med har jag alltid velat se den sedan ett par år tillbaka, därför hade jag rätt så höga förväntningar på filmen. Dessutom är den regisserad av Stuart Gordon och producerad av Brian Yuzna(!). De två har alltid en fot i Lovecraft-filmer med splattertema.
    Filmen inleddes lite väl häftigt för min smak, nästan som om man började se på filmen vid dess slut. Resten av filmen var glatt humoristisk, våldsam och framför allt oförutsägbar, väldigt likt Re-animator filmerna.
åhh
"Touch me!"

Handling:
Dr. Edward Pretorius och Crawford Tillinghast ska genomföra ett experiment där de ska stimulera tallkottkörteln med en slags resonatormaskin, som med en speciell vibrationsfrekvens kan ge människan ett sjätte sinne. Men i och med dessa vibrationer råkar de öppna vägen till mindre trevliga saker i främmande dimensioner. Lyckligtvis kan dessa varelser bara se oss så länge maskinen är påslagen, men vad som händer när tallkottkörteln har utvecklats tillräckligt mycket vill jag inte avslöja ;) Tyvärr (likt andra filmer baserade på Lovecraft) har handlingen inte så mycket att göra med själva novellen (med samma namn); det lilla som man känner igen spolas snabbt igenom i inledningen för att ge filmskaparna friare tyglar..
Jeffrey Combs
mm...Braaiiinss...

"From Beyond" är väl inget för nybörjare inom skräckgenren, snarare för dem som kollat på sånt sedan barnsben och är van vid 80-talets skräckisar. Själv tyckte jag att den var väldigt underhållande (tja, Jeffrey Combs gjorde lite mer än halva filmen) som en väldigt fristående basering på H.P.Lovecrafts novell "From Beyond." Fyra Stjärnor ¤¤¤¤ tack vare Combs strålande insats som galen proffessor.
framsidan

Kommentarer
Postat av: Erika

hehe tycker det också, men nu är det en massa nya regler så då får man bara läsa kursen igen om man fått IG i den tidigare, inte annars,lite dåligt tycker jag :S



jo, precis,allt beror på omständigheterna^^

Filmkvällar är klart underskattat, blev en massa film igår, tom hunnit med en idag redan :P



haha det är nog inte meningen i allmänhetens ögon att en tjej och kille kan vara riktigt bra kompisar! Men vi fortsätter att gå mot strömmen ;)



Lilltjejen heter Nova och är en Jack Russel =)



Ha en superdag!

2008-09-14 @ 15:22:12
URL: http://eerika.devote.se
Postat av: Erika

Nej filmer funkar alltid, speciellt när det är sådant trökväder som det är nu, då är det bara att mysa i soffan framför film mest hela kvällen :P

Tyckte inte att The mist var så jättebra innan, inte mycket till spänning heller, men slutet var verkligen hemskt juu..haha jag hade nog skjutit mej själv om jag hade vart tvungen att skjuta min familj i onödan :S de hemska var ju att dimman försvann så direkt efter han gjort det =(



hehe det är inte lätt att hålla reda på alla..jag har ju gått hundkurs när jag gick djurvård så jag har ju iaf lite koll ;P

dobermann är fina hundar :)

Fast min vet jag inte riktigt om hon är normal, beter sej både som en hund och en katt..men riktigt go är hon, och lagom storlek :P



Ha det!

2008-09-16 @ 12:37:11
URL: http://eerika.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0