Children of the Corn ****

Trött igen. Utan att kunna sova. blä :P

Så jag syllelsätter mig med att se på Children of the Corn; en gammal klassiker från tiden då alla filmer tycktes vara baserade på någon utav Stephen King's noveller och romaner. Och den är väl hyfsat underhållande, typiskt King-tema med fanatisk kristendom ^^ Eller, ja i den här filmen spårar det ut ganska långt bortom kristendom. Men det är i alla fall religiös fanatism så det skriker om det. Skriker gör barnen också; åtminstone de som faller offer för religionens ceremonier.
   Filmen är lagom blodig, men det märks att budgeten inte är så hög med tanke på att det aldrig blir några sår, bara röda streck av fejkblod. Det är också en hel samling med mindre misstag som tyvärr är ganska lätta att märka; men som helhet är det ändå en underhållande, "trevlig" film.



Handling: En ung pojke vid namn Isaac, som påstår sig vara predikant anländer till hålan Gatlin. Isaac's profetior och hans tro på "herren" hjärntvättar barnen att mörda alla vuxna i den lilla staden. Tre år senare åker paret Burt och Vicky längs landsvägen i närheten, där de kör på ett barn. När Burt sedan undersöker det döda barnet är det tydligt att någon mördat pojken innan bilen körde över honom. Paret kör mot Gatlin för att rapportera mordet, men när de kommer fram är allting öde. De få barn som går att få tag i talar skräckslaget om Isaac och Malachai, den mordiska kultens högsta ledare. Men det viskas också om "He who walks behind the rows"...



För det första måste jag säga hur förbluffad jag är av Courtney Gains (Malachai) ofantligt stora mun! Och han gapar väldigt mycket i filmen. Undrar hur mycket som får plats därinne egentligen..Hursomhelst; Filmen är en riktig tension-builder i dess första hälft, med en väldigt bra inledning bland annat (som jag tyckte var sjuukt läskig när jag såg den för första gången i 9-års-åldern). Tempot stiger ju närmare slutet filmen når, och även fast större delen av våldet är grovt koncentrerat i början och i slutet så är den fortfarande spännande för det.
   Som tidigare nämnt har filmen ett starkt religiöst element (som många av Stephen King's noveller har). Ungarnas sjuka religion är väldigt influerad av kristendom, med korssymbolen och dyrkandet av "Herren". Däremot de nya grejerna är förutom korsfästelser, att ingen i församlingen får vara äldre än 19 år för då ska man offras till "He who walks behind the rows", en kul och lite kuslig filur. ;P
Måste också tillägga att filmen har en del snygga foton också ;) Jag skulle vilja ge filmen 3,5 i betyg och jag vill inte sänka den till en trea; så då får det bli fyra stjärnor. Ha det bra!


Kommentarer
Postat av: Bastardo

Haha Märkiligt, bara för ett par dar sen fick jag "Malachai" i huvet, Fick syner av hans stora mun när han stod och ropade. Tydligen har det satt sina spår. Kultfilm helt klart

2009-02-18 @ 07:21:35
URL: http://bastardo.blogg.se/
Postat av: Sarah Giercksky

Var verkligen känge sedan jag såg den filmen, måste se den igen nångång snart! Har du sett uppföljarna? :) Jippie snart kommer du till mig och då ska vi se på massa filmer! :P KRAM

2009-02-18 @ 10:37:25
URL: http://sgiercksky.blogg.se/
Postat av: Leia

Känns bra att man kan inspirera andra :P

Ha en fin onsdag!

2009-02-18 @ 12:33:13
URL: http://onlyforever.blogg.se/
Postat av: Linda

Vilken bra beskrivning av filmen. Har dock inte sett den men man blir lite sugen. ;)



Jorå, plugget gick väl sisådär. Kom igång tillsist. Denna dag kommer bestå av endast plugg, kan ju försöka iallafall. För imorgon är tentan. =/ Ja, det stämmer verkligen.



Hoppas du får en mysig dag! =)

2009-02-18 @ 13:17:11
URL: http://blomklocka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0