Dags för lite Klassiker :D

Ja idag har det blivit klassiker på filmduken; först King Kong (1933) tätt uppföljd av Creature From the Black Lagoon (1954). I och med att jag inte har så mycket tid över just nu (har påbörjat mitt projektarbete i skolan) så låter jag det bli två korta filmrecensioner; hoppas det är okej för er ;)

King Kong (1933) ***
King Kong handlar om regissören Carl Denham, som har ordnat en resa mot Skull Island för att kunna filma på den perfekta platsen för en ny film. Enda nackdelen är att han fortfarande inte hittat kvinnan som ska spela huvudrollen, vilket den intet ont anande Ann Darrow snart kommer att få. Det blir en lång resa över haven, mot ett okänt mål och mycket hemlighålls innan Denham avslöjar sin plan att hitta legenden "King Kong" och fånga den på film. Det är ett gigantiskt monster som sägs leva inom ett inhägnat område på Skull Island.
   Projektet börjar bra när filmteamet når stränderna; men så fort de inhemska infödingarna rövar bort Ann och för henne till King Kongs rike, påbörjas en jakt på liv och död.



Detta var en av mina favoritfilmer som tioåring, och det kan förstås. King Kong är en perfekt äventyrsfilm, fullspäckad med effekter som åtminstone var häpnadsväckande för sin tid, saknar komplikationer och invecklad handling. På så sätt är det en bra film för en yngre publik; eller för dem som helt enkelt bara vill se en riktig klassiker. Men det blir egentligen bara korta transportsträckor mellan utdragna actionscener. En klassisk effektrulle kan man säga. Men helt ok är den iaf, alltid kul att iaktta teaterskådespelet och lyssna till musiken.

 

Creature From the Black Lagoon (1954) ***
Den här pulp-aktiga filmen är väldigt tidstypisk, med referenser till rymden, science-fiction, evolution och jordens outforskade områden. Den handlar om en expedition i Amazonas djungler som funnit fossil efter en häpnadsväckande varelse som daterar till devon-perioden; långt innan människan fanns eller ens dinosaurier utvecklats, när djuren precis börjat ta sig upp på land. Fler spår leder expeditionen till en ökänd plats, den svarta lagunen. Vad expeditionen hoppats på är att finna mer fossil av varelsen, men de upptäcker snart mer än de önskat...



Också en gammal favorit; och till skillnad från King Kong har Creature From the Lagoon tonat ned all action en aning och har lite djupare karaktärer också. Å andra sidan är handlingen lika löjlig, men det är något som snarare bidrar til den härliga pulp-känslan. Att se på den här filmen är som att läsa en serietidning ungefär, den följer nästan samma mönster liksom. Tyvärr är den en aning repetitiv och har några små så kallade plot holes (som dock kan förbises). Vet inte riktigt om den förtjänar fyra stjärnor; men jag hade definitivt gett filmen tre oh ett halvt om jag kunnat ;)


Kommentarer
Postat av: Sarah Giercksky

Tycker båda filmerna är mysiga och jag förstår precis vad du menar med dina recensioner. Det var dock ett tag sen jag såg creature from the black lagoon, ska se den så fort jag har fått tillbaka den från dig :)

När jag handlar filmer från amazon nästa gång blir det bara svart-vita gamla klassiker :)



KRAM

2009-02-12 @ 20:02:51
URL: http://sgiercksky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0